şomeri?

Plecând de la articolul ăsta, în care ni se spune că a crescut considerabil numărul şomerilor după dezastrul de la bacalaureat,  am început să mă întreb care este de fapt rolul protecţiei sociale în cazul şomerilor?  Eu credeam că este să-l protejeze pe cel care la un moment dat, rămânând şomer din motive ce nu ţin de el, are la dispoziţie o sumă de bani minimă pentru o perioadă de timp determinată, suficient cât să se pună pe picioare, nu? Condiţia esenţială aici ar fi faptul că actualul şomer este un fost contribuabil, un om care pentru o perioadă de x luni sau ani a plătit nişte sume, în scopul de a-şi asigura un venit minim necesar în caz că rămâne cu ochii în soare.

Dar de ce să plătim ajutor de şomaj unora care nu au reuşit să promoveze examenul de bacalaureat? Sau care n-au chef de mers la facultate ori să-şi ieie un job? Care sunt raţiunile sociale pentru care acel om trebuie ajutat? A contribuit cu ceva pentru societate? L-a încurcat societate în vreun fel, altul decât camerele de la bac? Şi atunci de ce a lu’ Pătrunjel, care a ars-o în flăcări 12 ani pe băncile şcolii şi banii statului şi n-a reuşit să treacă de bac cu un buchet de gladiole, ca frate-su cu un an în urmă, primeşte bani de la stat încă 18 (?) luni pentru a o freca în faţa blocului?

Şi zău că înţeleg să-i dai omului care nu contribuie cu nimic acces la servicii medicale, pentru că este uman şi nu-l încurajează să se îmbolnăvească, dar să-i dai nişte sute de lei lunar unuia ţinut acasă de părinţi pe motiv că e stresat de lumea asta rea care pune camere la bac, este clar o încurajare a miserupismului şi lenei profunde cultivate timp de 12 ani în şcoală.

Nu că e minunat cum ne începem viaţa de adult responsabil primind bani de la stat? Mă bucur nespus de mult să văd că unul din motivele pentru care mă trezesc la 6:30 am, cinci zile pe săptămână, este ca Gyanny din a 12-a B să mai aibă bani de ţigări încă un an.

15 Responses to “şomeri?”

  1. Ovidiu U  on September 30th, 2011

    Nu ai dreptate.
    Pornesti de la o premisa gresita: ai bac/facultate nu iti gasesti loc de munca, primesti somaj.
    Dar unde raman toti cei care nu vor bac sau facultate, vor doar sa lucreze si nu au unde?
    Statul trebuie sa te ajute, ca de aia e stat. Poate esti fara parinti, poate ai un copil din flori, poate orisice.
    Indiferent de situatie mi se pare normal sa ai o mana de ajutor sa te pui pe picioare. Pentru ca oricum vei munci si vei plati la stat inzecit pentru amarata aia de pensie si somajul pe care il vei lua vreodata. Asa ca intr-un final contribuabilul o sa fie pe minus clar fata de stat.

  2. Dani  on September 30th, 2011

    I-auzi al meu se trezește la 6:30!!!
    Pai bine ma, dar Gyanny isi cumpara tigari si bericica, deeeci sprijina consumul ;) . Asta daca nu merge cu banii la prostituate.
    Caz in care sprijina productia de prezervative. Hmmmm, desi nu neaparat…

  3. ovi sirb  on September 30th, 2011

    @Ovidiu U: pentru asta există şcoli profesionale sau munca necalificată. Aici greşeşti tu: munca-calificată nu se găseşte fără facultate sau Bac. Sunt sigur că la 18 ani poţi rezista un an de zile să cari lăzi la European Drinks, până înveţi să-ţi iei bacul şi să reuşeşti să intri la o facultate de economie, ca să fii manajer.

  4. dojo  on September 30th, 2011

    Ovidiu, sunt de acord sa platesc somaj UNUI OM CARE A PLATIT DEJA taxele in cauza. Care este intr-o pasa proasta, nu care este un ratat inconstient si pare-se incapabil sa ia un examen. ce puii mei au facut cretinii astia 12 ani? Spune-mi. Sa nu iei un rahat de examen despre care stii de la 4 ani, cand esti in gradinita?

    Ah, aveau chestii mai importante de facut, sarmanii, trebuiau sa-si traisca tineretea, de parca noi, astia care am luat examenele si am studiat pe vremea aia, plus lucram de cand am iesit din liceu, nu ne-am mai trait viata.

    Nu e scoala de tine? Exista de lucru. Hai sa n-o mai dam in dureri, ca nu sunt locuri de munca. SUNT. Dar au pretentii de salarii de mii de euro si pozitii de directori. Toti nespalatii care nu sunt in stare sa faca o adunare si sa ia un examen.

    Nu ai scoala? Mars la munca. Si inveti intre timp, ca se poate. Crede-ma ca poti avea job full time si face facultate. Si nu a mai murit nimeni.

    Dar asta este statul ‘asistational’. Iar trantorii profita, ca doar nu sunt prosti. Iar parintii, in loc sa le dea vreo 2 scatoalce, sa-si revina, le plang de mila. Saracii, ca-s stresati.

  5. Hai sa le dam somaj, dragii de ei … | Blog  on September 30th, 2011

    [...] că am citit la Bogdan şi mi s-au inflamat amigdalele instant (nu le mai am, dar ce mai contează ..) [...]

  6. Ovidiu U  on September 30th, 2011

    bineinteles ca nu sunt deacord cu oportunistii care profita de somaj si il inhata direct de pe bancile scolii.
    Dar sunt total pro ideii de a primi ajutor social daca nu ai loc de munca.
    Somer e somer, indiferent de circumstante si legea e aproape pentru fiecare (exceptand abuzurile la nivel inalt, ca noi muritorii de rand suntem judecati la fel).

    dojo, cretinii astia nu au facut nimic si io i’as duce la sapat canale daca as putea. si aia numa pe pita si apa, nimic mai mult. eventual lectura obligatorie dupa program.

    ma indoiesc ca vre-un mototol dinasta ce isi da seama ca nu a luat bacu pentru ca e prost nu aspira la salarii de mii de euro. si cu atat mai putin un post de director.

    dar cum spuneam si de prima oara, intr-un final oricum isi vor plati si contributia ta si a lor si a mea ca doar nu e statu fraier.

  7. crinutza  on September 30th, 2011

    Studiaza si tu acilea :)
    http://admin.incont.ro/job-uri/somajul-singurul-venit-pentru-multi-romani-afla-aici-in-ce-conditii-ai-dreptul-la-ajutor.html

    In alte cuvinte, Gyanny din a 12-a B, neavand nici o calificare, ar trebui sa accepte orice post i se ofera in perioada asta, altfel pierde ajutorul de somaj.

  8. boghi  on October 2nd, 2011

    @ovidiu U nu inteleg care e premisa gresita, eu vorbeam de un situatie existenta, cum poate fi gresita? Si nu pot fi de acord cu “statul te ajuta ca de aia e stat” ca argument.

    @Dani: al meu, tu-l stii pe Gianny?

    @crinutza: teorie, simpla teorie. stiu oameni care au stat 1 an in somaj si nu li s-a propus nici un loc de munca.

  9. Glass and Iron  on October 3rd, 2011

    Cred ca toata situatia este complexa. Dar daca este sa ne referim strict la asta cu “bani pentru tineri”, concluzia este imediata : NU. Nu este cazul sa li se dea ceva paralute ca sa aiba acolo, de o ciorba. Vrei o ciorba ? Sau o mananci pe aia de la taica-tau sau te duci si ti-o castigi singur. Asa cum s-a facut de generatii intregi. Sunt alte directii in care este mult mai mare nevoie de aceste fonduri. Dar nu noi hotaram directiile in care se cheltuiesc banii, noi hotaram (sau asa cred) doar pe cei care vor hotara directiile. Si apoi este posibil, ca acum, sa ne incruntam fiindca “ei” au hotarat intr-un fel care noua ni se pare aiurea. Si fiindca este o lege, cred ca este cazul sa fie respectata si gasite cai de a fi schimbata / abrogata.
    Eu chiar nu inteleg motivatia acestei hotarari. Pot face tot felul de presupuneri dar nu cred ca este cazul, s-ar putea sa fie ceva la care nu ma gandesc. Sau poate dau eu dovada de prea mult optimism crezand ca ar fi vreo chestie gandita si cand colo …
    Povestea cu “statul care te ajuta” poate fi subiect de discutie … eu o vad precum un parinte care isi sustine copilul cand incerca sa faca primii pasi – el (ala micul) se straduieste sa păşească, iar parintele se straduieste sa ii mentina echilibrul, cat de cat. Acum, aceasta “indemnizatie” este ca si cum parintele isi ia copilul in brate crezand ca asa va invata sa merga singur. Cred ca statul ar trebui sa aiba un control asupra dinamicii locurilor de munca. Sa incerce postura de “parinte” cat de cat, sa ofere, prin oferirea unui loc de munca, un “echilibru” pentru “primii pasi”. Un loc de munca, conform pregatirii. Dar situatia actuala exclude aceast lucru. Asa ca “ăla micul” se târăşte de-a busilea sau sta pe fundul lui … sta si gata. Si, daca este mai energic, arunca cu jucariile. Asta sa fie o motivatie pentru a-i da atentie ? Ca arunca cu jucarii ? :)

  10. crinutza  on October 3rd, 2011

    N-am zis ca sistemul e perfect.

  11. Ovidiu U  on October 3rd, 2011

    boghi: premisa gresita e ca tu presupui ca cei care au picat bacu toti stau in cur si o freaca aiurea asteptand banii. Si judeci o lege care pana acum nu te-a deranjat doar pentru ca acum sunt niste oameni care primesc bani pentru nimic. Si e asa cum a spus cineva in comments, primesti banii in conditiile in care cei de la somaj nu iti gasesc un loc de munca. Lucru care e aproape imposibil tinand cont ca te incadrezi la orice munca necalificata.

  12. boghi  on October 4th, 2011

    N-am spus asta si nici n-am presupus.

  13. Ovidiu U  on October 4th, 2011

    ai spus-o doar in trei locuri:

    “Dar de ce sa platim ajutor de somaj unora[...] care n-au chef de mers la facultate ori sa-si ieie un job?”

    “Si atunci de ce a lu’ Patrunjel, care a ars-o în flacari 12 ani pe bancile scolii si banii statului si n-a reusit sa treaca de bac cu un buchet de gladiole, ca frate-su cu un an în urma, primeste bani de la stat înca 18 (?) luni pentru a o freca în fata blocului?”

    “Gyanny din a 12-a B sa mai aiba bani de tigari înca un an.”

  14. boghi  on October 4th, 2011

    “boghi: premisa gresita e ca tu presupui ca cei care au picat bacu toti stau in cur si o freaca aiurea asteptand banii.”

    Cum spuneam, eu nu zic si nici nu presupun ca TOTI care au picat bacul stau in cur si asteapta bani, dar cred ca multi dintre ei o fac. Asta accept ca s-ar putea sa fie o premisa gresita, dar as vrea sa mi se demonstreze ca e asa ;)

  15. Vă invităm la Facultate. Intrarea liberă. | Silviana Cosma  on October 4th, 2011

    [...] la noi s-a luat în considerare oferirea unui ajutor de șomaj ( știre aici, discuție aici și aici) sau intrarea la facultate fără Bacalaureat (pe motiv că ar fi debusolați, săracii). [...]


Leave a Reply